Żelazny most kolejowy w Kłecku. Fot. Damian Rybak.

Kłecko to niewielkie miasto – siedziba gminy miejsko-wiejskiej, leżące niedaleko Gniezna i Wągrowca, na nizinie pomiędzy dwoma jeziorami – Kłeckim a Jeziorem Gorzuchowskim. Najstarsze znaleziska archeologiczne pochodzą z ok. V wieku p.n.e. (tzw. kultura pomorska). Pierwsze wzmianki o Kłecku pojawiają się w XIII w., lokacja była nadana w 1255 r. (w 2020 r. obchodzono 765 lat praw miejskich),  lecz gród obrony musiał istnieć już w połowie X w. i funkcjonował do XIV w. Gród ten znajdował się w pobliżu dzisiejszego Stadionu Miejskiego.

We współczesnym Kłecku znajduje się kilka zabytków i atrakcji turystycznych, będących pozostałością bogatego dziedzictwa kulturowego. Miasto ma bogatą historię od czasów piastowskich, jednak najbardziej znane są dramatyczne wydarzenia związane z początkiem II wojny światowej – obrona cywilna Kłecka przed Niemcami we wrześniu 1939 r. To wielkopolskie miasteczko może się także pochwalić pięknym zabytkiem techniki kolejowej – żelaznym mostem. 

Linię Kolejową nr 377 między Sławą Wielkopolską a Gnieznem utworzono w latach 1913 -1914 (otwarta dla ruchu towarowego została 20 stycznia 1914 roku, a dla pasażerskiego ruchu 1 marca). Długość trasy kolejowej wynosi ponad 39 km (szerokość 1435 mm). Maksymalna prędkość jaka była wtedy dostępna to 20 km/h. Linia zawierała 9 stacji: Sława Wielkopolska, Stawiany, Kiszkowo, Rybno Wielkie, Olekszyn, Kłecko, Dębnica, Obora, Gniezno Winiary.

Most kolejowy w Kłecku (powiat Gniezno), który jest zabytkiem techniki i atrakcją turystyczną dla mieszkańców oraz przyjezdnych, został zbudowany w okresie międzywojennym, prawie 110 lat temu. Most zbudowano ze stali, w konstrukcji kratownicowej, z jednym torem jezdnym i chodnikiem serwisowym. Kratownica mostu w całości oparta jest na dwóch przyczółkach betonowych i czterech łożyskach. Elementy konstrukcyjne połączone są ze sobą za pomocą nitów w postaci trzpieni walcowych z łbami.

Żelazny most kolejowy w Kłecku. Fot. Damian Rybak.

W 1995 r. wstrzymano kursowanie pociągów osobowych na linii nr 377, (zbyt wysokie koszty utrzymania), a towarowych w 2000 r. Od 2007 r. do dzisiaj linią kolejową przewożone są jedynie cysterny z paliwem do Rejowca.

Oglądając z bliska i fotografując most należy zachować ostrożność i rozwagę, ponieważ możemy narazić swoje życie lub zdrowie!!! Z mostu jest wspaniały widok na Jezioro Gorzuchowskie i Kłeckie, ale musimy pamiętać o bezpieczeństwie. Most możemy zobaczyć z jednej i drugiej strony, oraz od spodu (jest metalowa kładka prowadząca przez przesmyk na jeziorami), a do mostu dotrzemy ścieżką prowadzącą wzdłuż jeziora i Małej Wełny.

Ciekawostki

Po wybuchu II wojny światowej, we wrześniu 1939 r. Wojsko Polskie ze względów taktycznych, wycofując się wysadziło dwa mosty: w Kłecku i między Darmoszowem a Kiszkowem. Most kolejowy w Kłecku mocno nie ucierpiał, gdyż Niemcy bardzo szybko naprawili uszkodzenia.

Na trasie Gniezno Winiary – Sława Wielkopolska, przez kilkadziesiąt lat kursowania pociągów, wydarzył się tylko jeden wypadek. Otóż 30 czerwca 1963 r. blisko stacji Rybno Wielkie parowóz ciągnący pasażerskie wagony zsunął się ze stromego zbocza. Wagony zbiły się w harmonijkę i wybuchł pożar. Za przyczynę uznano wtedy podmycie nasypu kolejowego. Na szczęście w wyniku katastrofy, nikt z pasażerów nie stracił życia.

Co warto jeszcze zobaczyć w Kłecku i okolicy:

  • Rynek z domami kalenicowymi z XIX w. oraz Dom parafialny – Komenda Obrony Cywilnej w 1939 r.,
  • późnogotycki kościół parafialny Św. Jadwigi z XVI w. – tryptyk Mateusza Kossiora,
  • Miejsca Pamięci Narodowej (na Rynku i cmentarzu), poświęcone bohaterskim obrońcom Ziemi Kłeckiej i Ojczyzny w latach 1918-19 oraz 1939-45,
  • neorenesansowy, piętrowy budynek poczty z pocz. XX w.,
  • pastorówka parafii ewangelickiej,
  • dom powstańca wielkopolskiego – Wiktora Pniewskiego,
  • grodzisko piastowskie typu pierścieniowego „na Barbarze” z X w.
  • Kalwaria w Łopiennie – najmniejsza Golgota w Polsce,
  • Kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP w Łopiennie,
  • Cudowne źródełko “Zdrój Łopienno”, mural powstańczy,
  • Sokolniki, szatański głaz „Tarcza Olbrzyma”,
  • Pałac w Przysiece, Zakrzewie, Kołdrąbiu, Mielnie,
  • Gorzelnia, olejarnia i folwark w Zakrzewie,
  • i wiele innych atrakcji, o których wkrótce na portalu dziedzictworegionu.pl

Damian Rybak

Fotogaleria – zabytkowy most kolejowy w Kłecku nad jeziorem:

Czytaj również o innych zabytkowych mostach kolejowych:

Wkrótce kolejne zabytki techniki – również kolejowej, zabytkowe kościoły – romańskie, gotyckie i drewniane, pomniki przyrody, architektura drewniana, dwory i pałace, miejsca związane z archeoturystyką, parki miejskie, perły architektury, cuda natury, skarby kultury oraz turystyczne szlaki z Wielkopolski, Kujaw i Pałuk, a także atrakcje i ciekawostki z regionu, stanowiące niepodważalne dziedzictwo  ;), bądźcie zatem na bieżąco korzystając ze strony dziedzictworegionu.pl

Jeśli podobał Wam się artykuł – nie przechodź obok niego obojętnie 😉 Polub lub obserwuj stronę na Facebooku (zostaw łapkę w górę lub serducho), jeśli masz jakieś pytanie – zostaw tam komentarz, a jeśli chcesz się podzielić informacją ze swoimi znajomymi – po prostu udostępnij innym na profilach społecznościowych, za co z góry dziękuję.

Uwaga, uwaga !!! Poszukujemy starych, przedwojennych i powojennych zdjęć, pocztówek i innych zbiorów… (w tym przypadku dotyczących mostu w Kłecku, oraz innych zabytków i atrakcji turystycznych tej malowniczej gminy i najbliższej okolicy) 😉

Szczegóły znajdziesz pod linkiem – https://dziedzictworegionu.pl/?p=3848 😉

Żaden fragment niniejszego artykułu, który jest częścią wcześniejszych publikacji autora, nie może być reprodukowany w formie elektronicznej, zapisywany w systemach pamięciowych, systemach fotokopii, nagrań lub innych metodach bez pisemnej zgody właściciela praw autorskich (może być jednak udostępniany na profilach społecznościowych z podaniem źródła – dziedzictworegionu.pl).

Prawa autorskie związane z witryną internetową dziedzictworegionu.pl podlegają ochronie Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 1994 r. nr 24, Poz.83 ze zm.).

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Publikacje_dziedzictwo-1024x256.jpg
Zobacz mój całkowity dorobek wydawniczy.
Większość publikacji można zakupić w Strzelnie (PTTK, Muzeum, Kancelaria parafialna) i innych punktach na Szlaku Piastowskim.

Portal dziedzictworegionu.pl poleca następujące firmy z regionu prowadzące działalność, dla branży turystycznej specjalne zniżki, a dla pozostałych firm najniższe ceny w okolicy: