Jeden z najciekawszych zabytków inżynierii kolejowej powiatu mogileńskiego. Fot. Damian Rybak.

Wśród najstarszych miejscowości w Polsce wymienia się 24 osady nadane mogileńskiemu opactwu benedyktynów przez Bolesława Śmiałego w XI wieku. Jedną z nich jest Żabno malowniczo położone na jeziorem, ok. 4 km na południe od Mogilna, oraz 2,5 km na północ od Wylatowa, przy drodze nr 254. Historycy wskazują Żabno jako wieś służebną klasztoru benedyktynów, ich odwieczną własność.  

W XV i XVI wieku mnisi zaadoptowali osadę na folwark klasztorny oparty na przymusowej i najemnej pracy chłopów. Głównymi uprawami były: pszenica, żyto, jęczmień oraz kasze: gryka i jaglana. Taki folwark posiadał własne zabudowania: spichrze, w których gromadzono zbiory, stajnie i obory. Do folwarku należały pola, łąki, ogrody, pastwiska, lasy i jezioro. Dziewicza przyroda zapewniała pożywienie dla ludności, która zajmowała się również połowem ryb oraz łowiectwem. Z zachowanych dokumentów wynika, że w XVIII w. benedyktyni zaopatrywali się w dorodne i zdrowe ryby od mieszkańców Żabna.

Zabytek techniki inżynieryjnej PKP atrakcją miejscowości

Dzisiaj w Żabnie zamieszkuje zaledwie ok. 360 mieszkańców (na powierzchni  522,75 ha), co daje 10 miejsce co do wielkości w gminie Mogilno. Największą i najciekawszą atrakcją turystyczną tej miejscowości jest przęsłowy żelazny most kolejowy dawnej linii kolejowej nr 239, łączącej stację Mogilno ze stacją Orchowo. Zbudowano go prawdopodobnie w 1916 roku, ze stali, betonu i drewna. Ten jednotorowy, oparty na dwóch przyczółkach betonowych wiadukt kolejowy zbudowano nad najwęższym punktem Jeziora Mogileńskiego. A tak naprawdę w miejscu, w którym stykają się dwa jeziora – Mogileńskie i Żabieńskie.

W tym miejscu, poniżej mostu stykają się dwa jeziora – Mogileńskie i Żabieńskie. Fot. Damian Rybak.

Budowę linii kolejowej nr 239 rozpoczęto w 1913 roku (przesłanki zrodziły się już w 1904 r.), aby ułatwić m.in. komunikację niemieckim kolonistom zamieszkującym te tereny. Odcinek do Orchowa, o długości 20,428 km ukończono i uruchomiono po 8 latach, w 1921 r. (wcześniej uruchomiono odcinek do Kwieciszewa – 2 października 1916 r., natomiast kilka tygodniu później linię przedłużono do stacji Gębice). Budowę trasy rozpoczęto jeszcze podczas zaborów, jak wiadomo tereny Mogilna należały do zaboru pruskiego, a Niemcy bardzo dbali o swoją własność. Cała trasa została zaprojektowana przez niemieckich inżynierów, fachowców od kolei, w szczególności od wiaduktów i mostów. Budowana była jednak ogromnym nakładem sił i środków finansowych.

Do budowy niemiecki wykonawca zatrudniał niewolników (jeńców wojennych) w zdecydowanej większości byli oni narodowości serbskiej. Wielu zmarło z wycieńczenia, głodu i różnych chorób, a kilku z nich zostało pochowanych na cmentarzu komunalnym w Mogilnie (7 lub 8 Serbów). Dla zaborców była to linia strategiczna np. względem wrogiej partyzantki, dlatego też na trasie tej wybudowano liczne nasypy, za którymi można było się schronić i prowadzić ostrzał wroga. Nasypy kolejowe pełniły zatem również funkcje militarne.

Wyjątkowa linia kolejowa ze względu na bezkolizyjność

Najtrudniejszą przeszkodą na całej trasie było pokonanie Jeziora Mogileńskiego. Na początku postanowiono wybudować wał, usypywano go kilkukrotnie przez jezioro, lecz niestety za każdym razem ulegał on zawaleniu. Ostatecznie podjęto decyzję o tym, że zostanie zbudowany most – przez wielu uważany za najokazalszy i najpiękniejszy na całej linii. Nieczynny dzisiaj odcinek kolejowy jest ciekawą atrakcją turystyczną i krajoznawczą, linia jest wyjątkowa i unikatowa nawet na skalę europejską ze względu na bezkolizyjność. Istniejące na tym obszarze tory kolejowe nie przecinają dróg krajowych i regionalnych (wszystkie tory prowadzone są wiaduktami i mostami), nie stwarzając zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Na całej trasie zlokalizowanych jest aż 25 atrakcji kolejowych: 21 wiaduktów i mostów, które umożliwiają bezkolizyjny ruch pociągów oraz 4 dworce. Trasa zapewnia także wiele atrakcji przyrodniczych, gdyż wiedzie przez malownicze tereny polodowcowe z wieloma jeziorami rynnowymi pogranicza Kujaw i Wielkopolski. Linia kolejowa nr 239 z Mogilna do Orchowa przebiega przez: Kwieciszewo, Gębice, Procyń i Różannę.

Czy ktoś pamięta pociągi na tym moście? Fot. Damian Rybak.

Ten wyjątkowy, przęsłowy żelazny most – zabytek techniki kolejowej, już niemalże nie pamięta pociągów pasażerskich i towarowych. Ruch pociągów pasażerskich został wstrzymany w 1987 r. na okres do odwołania, pomimo przeprowadzonego w 1984 r. remontu linii, natomiast ruch towarowy zawieszono siedem lat później w 1994 r.

Trasa nr 239 Mogilno – Orchowo nie jest obecnie zdewastowana (w porównaniu z linią Mogilno – Strzelno), jest ona w całkiem dobrym stanie, oczywiście wymaga remontu i bieżących prac związanych z wycinką samosiejek i dzikich krzewów. Na linii funkcjonuje kolej drezynowa, prowadzona przez społecznych działaczy Mogileńskiego Stowarzyszenia Sympatyków Kolei, którzy opiekują się nieczynnym zabytkiem techniki. Stowarzyszenie posiada własny tabor drezynowy, propaguje turystykę drezynową, jako aktywny sposób na spędzanie wolnego czasu (istnieje możliwość wypożyczenia drezyny), oraz organizuje szereg wydarzeń i festynów w oparciu o dziedzictwo bezkolizyjnej linii kolejowej.

Doskonały punkt widokowy, ulubione miejsce dla artystów

Z mostu w Żabnie rozciąga się przepiękny widok na okolicę, jest to idealny punkt widokowy na klasztor pobenedyktyński w Mogilnie i otaczające akweny wodne. Miejsce ciche, spokojne, wśród zieleni i żerujących ptaków wodnych, a widoki sprzyjają romantycznym spacerom i spotkaniom. Ten nie używany zabytek ma wyjątkowy urok, szczególnie jest ceniony przez miłośników malarstwa i fotografii (podobno są tutaj niezwykle zachody i wschody słońca). Moim zdaniem miejsce idealne na jednodniowe plenery plastyczne i fotograficzne. Spotkałem się też ze stwierdzeniem mieszkańców, że ich marzeniem jest renowacja mostu i wykorzystanie torów kolejowych jako ścieżki zdrowia – pomysł godny uwagi.

Ostrzegamy – przejście po moście jest niebezpieczne. Fot. Gabriela Rybak.

Jeśli będziemy w okolicy Mogilna lub Wylatowa to polecam koniecznie zboczyć z głównej drogi i zobaczyć ten most, można również przejść pod nim, czy też sfotografować z linii brzegowej jeziora. Polecam jednak świadomą rozwagę by nie przechodzić na drugą stronę mostu, nie wiadomo w jakim stanie są deski i nie wszędzie one są, pamiętajmy o własnym zdrowiu i życiu!

Już wkrótce na portalu dziedzictworegionu.pl: o atrakcjach Żabna i okolicznych miejscowości, legenda o Żabnie i inne ciekawostki.

Atrakcje turystyczne w najbliższej okolicy:

Damian Rybak

Fotogaleria – zabytkowy most kolejowy w Kunowie w odsłonie zimowej i letniej:

Wkrótce kolejne zabytki techniki, dwory i pałace, zabytkowe kościoły – romańskie, gotyckie i drewniane, pomniki przyrody, architektura drewniana, miejsca związane z archeoturystyką, parki miejskie, perły architektury, cuda natury, skarby kultury oraz turystyczne szlaki z Kujaw, Pałuk i Wielkopolski, a także atrakcje i ciekawostki z regionu, stanowiące niepodważalne dziedzictwo  ;), bądźcie zatem na bieżąco korzystając ze strony dziedzictworegionu.pl

Jeśli podobał Wam się artykuł – nie przechodź obok niego obojętnie 😉 Obserwuj lub polub stronę na Facebooku (zostaw łapkę w górę lub serducho), jeśli masz jakieś pytanie – zostaw tam komentarz, a jeśli chcesz się podzielić informacją ze swoimi znajomymi – po prostu udostępnij innym na profilach społecznościowych, za co z góry dziękuję 😉

Uwaga, uwaga !!! Poszukujemy starych, przedwojennych zdjęć, pocztówek i innych zbiorów… (w tym przypadku dawnych zdjęć z Żabna, z dworem lub mostem, a najlepiej z przejeżdżającym pociągiem oraz innych zabytków z gminy Mogilno i Strzelno) 😉 Szczegóły znajdziesz pod linkiem – https://dziedzictworegionu.pl/?p=3848 😉

Żaden fragment niniejszego artykułu, który jest częścią innych publikacji autora, nie może być reprodukowany w formie elektronicznej, zapisywany w systemach pamięciowych, systemach fotokopii, nagrań lub innych metodach bez pisemnej zgody właściciela praw autorskich (może być jednak udostępniany na profilach społecznościowych z podaniem źródła – dziedzictworegionu.pl).

Prawa autorskie związane z witryną internetową dziedzictworegionu.pl podlegają ochronie Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 1994 r. nr 24, Poz.83 ze zm.).

O zabytkach i atrakcjach powiatu i gminy Mogilno, szczególnie perłach architektury, cudach natury, skarbach kultury czy też zabytkach techniki, archeologii i historii, możesz zgłębić swoją wiedzę w niektórych z poniższych wydawnictw, a także będziesz mógł poczytać w przygotowywanej przeze mnie publikacji „Dziedzictwo regionu” …

REKLAMA ! REKLAMA ! REKLAMA !

Jeśli chcesz mieć reklamę pod tym artykułem swojej działalności gospodarczej skontaktuj się z naszą redakcją, dla branży turystycznej (hotele, restauracje, przewozy autokarowe, usługi turystyczne itp.) oferujemy specjalne zniżki, a dla pozostałych firm najniższe ceny w okolicy, szczególnie w przestrzeni poniżej zapraszamy firmy z powiatu mogileńskiego i sąsiednich miejscowości 😉 😉 😉