Wagoniki naziemnej, towarowej kolejki linowej poruszające się w okolicach Pakości. Fot. Damian Rybak.

Podróżując Szlakiem Piastowskim, a konkretnie Drogą Wojewódzką nr 255, przed miejscowością Pakość natrafimy na niecodzienną atrakcję przebiegającą tuż nad naszą głową i drogą, którą się poruszamy. Otóż, zobaczymy wagoniki poruszające się nad polami i łąkami, polnymi drogami, przecinające drogi asfaltowe (Pakość – Radłowo, Pakość – Krzekotowo,  Pakość – Jankowo [DW 255], Pakość – Janikowo Ostrowo), a nawet unoszące się nad Jeziorem Pakoskim. Jak będziemy na Kujawach w okolicach Pakości, warto choć na chwilę się zatrzymać i zobaczyć tą unikalną kolej linową.

Trochę historii

Bezzałogowa (towarowa), naziemna kolej linowa funkcjonuje od 1960 r. Kolej ta transportuje wapienne kruszywo z kamieniołomu w Piechcinie do zakładów produkcji sody w Janikowie, obecnie Ciech Soda Polska S.A. O bogatych złożach wapienia w okolicach Barcina wiedziano dużo wcześniej, gdyż w Piechcinie kruszec ten eksploatowano od 1860 r. Natomiast, dokładnie 100 lat później powstała kolej naziemna. Transport z zaopatrzeniem wcześniej docierał także do Inowrocławskich Zakładów Chemicznych w Mątwach, ale niestety odcinek Janikowo – Mątwy rozebrano. Kolej z wapiennymi skałami przebywa trasę o dł. 7,18 km, czyli wiszące nad ziemią wagoniki wędrują przez dwa powiaty: żniński i inowrocławski, oraz trzy gminy: Barcin, Pakość i Janikowo.

Operatorem bezzałogowej, naziemnej kolejki towarowej w układzie dwuliniowym jest Ciech Soda Polska S.A. Co to oznacza w praktyce? Otóż jedna lina jest nośną (nie porusza się) i stanowi rodzaj toru, po którym toczą się wagony; druga jest liną pociągową, która napędza i powoduje ruch wagonów. Kolejka naziemna na trasie Piechcin – Janikowo prawdopodobnie jest jedną z ostatnich tego typu w Polsce, więc jest obecnie sporą atrakcją turystyczną i krajoznawczą Kujaw i pogranicza Pałuk. W/w przemysłowa kolej towarowa składa się ze 164 wagoników, które transportują kruszywo z prędkością 8,28 km/h (2,3 m/s).

Transport kruszywa przebiega również bezkolizyjnie nad Jeziorem Pakoskim. Fot. Damian Rybak.

Dużą zaletą tej kolejki jest bezkolizyjność, szlak przechodzi nad drogami na odpowiedniej wysokości, nie stwarzając zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Taki charakter transportu pozwala również na utrzymanie łańcucha dostaw towaru w tempie uniezależnionym od warunków zewnętrznych. Koleją liniową dawniej prowadzono transport na obszarach o trudnych warunkach terenowych, na obszarach górskich lub tak jak w tym przypadku nad Jeziorem Pakoskim.

Ciekawostka

W Polsce kolej linowa wcześniej była bardziej popularna, w ostatnich latach na terenie naszego kraju zostało zamkniętych kilka podobnych transportów, m.in.: kolej Goleszów – Leszna Górna, na Śląsku Cieszyńskim (w 1984 r., pozostał jedynie most ochronny nad drogą Dzięgielów – Cisownica); kolej cementowni „Saturn” w Grodźcu w Sudetach (1996 r., pozostały malownicze, ale niebezpieczne ruiny cementowni); kolej kamieniołomu bazaltu „Księginki” w Zarębie koło Lubania (2005 r.); a także kolej kopalni bazaltu – w Rębiszowie – Łysej Górze (pozostała tam ciekawa, lecz nieco zdewastowana stacja przeładunkowa kruszywa).

Atrakcje turystyczne w najbliższej okolicy:

Damian Rybak

Fotogaleria – naziemna, towarowa kolej linowa z Piechcina do Janikowa:

Wkrótce kolejne zabytki techniki, dwory i pałace, muzea, romantyczne parki, zabytkowe kościoły, pomniki przyrody, architektura drewniana, miejsca związane z archeoturystyką, perły architektury, cuda natury, skarby kultury oraz turystyczne szlaki z Kujaw, Pałuk i Wielkopolski, a także atrakcje i ciekawostki z regionu, stanowiące niepodważalne dziedzictwo  ;), bądźcie zatem na bieżąco korzystając ze strony dziedzictworegionu.pl

Jeśli podobał Wam się artykuł – nie przechodź obok niego obojętnie 😉 Obserwuj lub polub stronę na Facebooku (zostaw łapkę w górę lub serducho), jeśli masz jakieś pytanie – zostaw tam komentarz, a jeśli chcesz się podzielić informacją ze swoimi znajomymi – po prostu udostępnij innym na profilach społecznościowych, za co z góry dziękuję 😉

Uwaga, uwaga !!! Poszukujemy starych, przedwojennych i powojennych zdjęć, pocztówek i innych zbiorów… (w tym przypadku dotyczących atrakcji turystycznych i innych zabytków z gminy Pakość, Janikowo i Inowrocław 😉 Szczegóły znajdziesz pod linkiem – https://dziedzictworegionu.pl/?p=3848 😉

Żaden fragment niniejszego artykułu, który jest częścią wcześniejszych publikacji autora, nie może być reprodukowany w formie elektronicznej, zapisywany w systemach pamięciowych, systemach fotokopii, nagrań lub innych metodach bez pisemnej zgody właściciela praw autorskich (może być jednak udostępniany na profilach społecznościowych z podaniem źródła – dziedzictworegionu.pl).

Prawa autorskie związane z witryną internetową dziedzictworegionu.pl podlegają ochronie Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (Dz. U. z 1994 r. nr 24, Poz.83 ze zm.).

O naziemnej kolejce linowej z Piechcina do Janikowa, atrakcjach powiatu Inowrocław (gminy Pakość), szczególnie perłach architektury, cudach natury, skarbach kultury czy też zabytkach techniki, archeologii i historii, będziesz mógł poczytać w przygotowywanej przeze mnie publikacji „Dziedzictwo regionu” …

Zobacz również pozostały dorobek wydawniczy.

Portal dziedzictworegionu.pl poleca następujące firmy z Piechcina, Pakości, Janikowa, Barcina oraz regionu prowadzące działalność, dla branży turystycznej specjalne zniżki: